Loading

wait a moment

En förare – ett team

Glänsande röd Ferrari sedd bakifrån

Formel 1 bil på tävling
En bil har fyra hjul och alla fyra måste samarbeta för att bilen ska rulla framåt. På samma sätt kan man betrakta teamworket kring en rallyförare som behöver hela teamet för att fullfölja racet och gå i mål. Därför är det också av största vikt att teamet jobbar tillsammans och att stallchefen/teamledaren är en bra ledare. Många av de mest framgångsrika racingteamen har insett betydelsen av en grupp som kan samarbeta bra och effektivt och därför på olika sätt sett till att jobba ihop dem till en stark grupp som är bra på att kommunicera.

En tävlingsingenjör är en väldigt viktig funktion i ett motorsportteam vars roll är att kommunicera med dataanalytikern samt mekaniken för att bestämma vilka förändringar som ska göras på fordonet. Utanför tävlingsbanan analyserar tävlingsingenjören datahistoriken för att bestämma inställningar för nästa tävling. Målet för en tävlingsingenjör är att uppnå bästa prestanda från fordonet och bästa prestationen från föraren på tävlingsbanan.En bra tävlingsingenjör måste ha bra sätt att kommunicera och vara bra på att samarbeta med hela teamet, både under tävling och utanför. Ofta är även tävlingsingenjören ansiktet utåt för laget vilket innebär kontakten med media. Framförallt under själva loppet när föraren är otillgänglig. det är viktigt med en ledarskapsutbildning Stockholm enligt många och många framgångsrika team har investerat i ledarskapsutbildning för sina tävlingsingenjörer.

Depåstopp i racingtävling
Tävlingsingenjörens personliga kvalifikationer är viktiga, liksom dennes mediekunskaper. Det gäller att veta vad som kan sägas och vad som ska hållas inom teamet. Allt för att inte avslöja för mycket för konkurrenter men samtidigt hålla sporten intressant för publik och andra intresserade. Tävlingsingenjören är den som kommunicerar med föraren om när det är dags för depåstopp och sköter även kommunikationen med resten av teamet kring detta. Ingenjörernas roll har vuxit i betydelse sedan man började använda inbyggda sensorer i bilarna för att samla prestationsdata. Ingenjörens roll är att utvärdera både fordonets prestanda och förarens feedback för att sedan försöka förbättra fordonets prestanda under ett lopp.

Depåstopp är en av de mest känsliga och spännande funktionerna i en Grand Prix eller en annan bilracingtävling. På bara några sekunder ska däcken bytas, förarens hjälm rengöras, bränsle fyllas på, och det var bara några av momenten. Faktum är att många Formel 1-tävlingar avgörs i depån. ett misslyckat depåstopp kan vara avgörande för utgången av loppet. Därför är det av största vikt att ha ett bra team omkring sig.

xmas-lite